Thursday, August 5, 2010

Adakah anda tahu?? Manusia berkelip 15 000 kali sehari

KHAMIS 05/08/2010 : Otot yang membolehkan mata anda berkelip adalah otot yang terpantas dalam sistem tubuh badan manusia. Ini menyebabkan mata anda boleh berkelip dalam 5 kali per saat!Menakjubkan!! Rata-rata kita berkelip dalam 15 000 per saat setiap hari. Ia juga bersamaan dengan 10 kali per minit atau lebih dari 5 juta kelipan dalam setahun. Dalam hal ini,wanita lebih kelip berbading dari lelaki.



                                              Mata adalah anugerah tuhan yang menakjubkan


   Jean-Dominique Bauby, seorang jurnalis Perancis menderita "sindrom terkunci-dalam"(locked-in syndrome),menulis sebuah buku yang bertajuk “The Driving Bell and the Butterfly” dengan mengerdip menggunakan kelopak mata kirinya itu - satu-satunya bahagian tubuhnya yang boleh bergerak  ketika itu.


   Haiwan juga pandai berkelip. Beberapa burung yang jenis biasanya terbang, hanya menggunakan kelopak mata yang lebih rendah(lower eyelid). Ikan dan serangga tidak punya kelopak mata - mata mereka telah dilindungi oleh sebuah kanta yang telah semula jadi keras. 


                                                     Clownfish tidak punya kelopak mata






                                                  Burung juga tidak mempunya kelopak mata




   Untuk rawatan mata anda yang ada masalah rabun,anda boleh makan lobak. Ia adalah satu alternatif yang sangat murah dan berkesan. Vitamin A dikenali sebagai pengelak rabun malam(night blindness) dan lobak sarat dengan vitamin A. Kekurangan vitamin A adalah masalah global yang kerap melanda di seluruh dunia,setanding dengan kekurangan protien dan kekurangan kalori.


   Lobak juga mengandungi serat, kalium, vitamin C, dan beta-karoten(beta-carotene), yang dapat mengurangkan risiko penyakit jantung dan kanser. Lobak mengandungi kandungan sifar lemak. Satu lobak mengandungi lebih 200% vitamin A yang sepatutnya setiap manusia ambil setiap hari. Ini membuktikan lobak mempunyai banyak vitamin A.


                                                                             Lobak 


   Lobak pertama kali ditanamkan pada 500 SM di daerah Mediterania. Lobak pertama adalah bewarna ungu,putih dan kuning.Mereka diperkenalkan di Eropah pada 1600-an. Lobak merah yang kita kenal sekarang ini telah ditanam pertama kali di Jepun pada abad ke-17 dan kemudian di popularkan di Belanda.


Info tambahan:
Mel Blanc,yang memainkan suara Bugs Bunny telah alergi terhadap lobak.
(dalam watak Bugs Bunny dia makan lobak tetapi orang yang memainkan suaranya pula elergi pada lobak.. Pelik!!) 


                                                      Best makan lobak..... Nyum-nyum..




                                     Oh!! My..



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails